Bellevue Invites: Keti Koti is een platform met potentie

Datum

Geschreven op 3 juli 2024

Voor het derde jaar op rij herdenken en vieren Likeminds en Theater Bellevue Keti Koti. Wat begon als een klein programma van een paar dagen, is nu uitgegroeid tot een groot evenement in juni. Van 25 juni tot 1 juli zijn er alleen Keti Koti-gerelateerde voorstellingen te zien, waaronder Bellevue Invites: Keti Koti. Op 29 juni had ZWART het voorrecht om de voorstelling bij te wonen.

Datum

Geschreven op 3 juli 2024

Tags

Het programma

Met Bellevue Invites presenteerde Bellevue twee speciale avonden gevuld met korte optredens van getalenteerde artiesten en sprekers die hun beleving van Keti Koti delen. Het programma van de voorstelling was ontworpen om te inspireren met dans, theater, spoken word, storytelling, korte films en krachtige toespraken die de verbeelding prikkelen en stof tot nadenken bieden. Deze avonden, georganiseerd door theatermaker Sheralynn Adriaansz, brengen verhalen tot leven die het verleden verbinden met het heden. De line-up op 28 juni verschilt van die op 29 juni, maar beide avonden worden gehost door Sheralynn Adriaansz, met muzikale ondersteuning van Rory Ronde en regie door Nita Kersten.

Op het programma van 29 juni stonden optredens van onder andere Emma Lesuis en Tolin Alexander, Mushroom Mosis, Zulile Blinker, Melvin Aroma, een presentatie van het Wereldmuseum, en een korte film van Cinedans.

Uitblinkers van de avond

De avond was gevuld met een gevarieerd programma van verschillende kunstvormen, waarbij enkele acts een bijzonder sterke indruk achterlieten.

Het eerste optreden van Zulile Blinker was een prachtige binnenkomer. Blinker wist het publiek te boeien met haar krachtige toon en expressieve verhaalvertelling. Haar spoken word zweefde elegant mee op de achtergrondmelodie van de piano, waardoor je volledig in haar verhaal werd meegezogen. De afwisseling tussen stukjes spoken word en zang, in zowel Nederlands als Sranantongo, werkte zeer effectief.

Jessica Ligori, namens het Wereldmuseum Amsterdam, wist het publiek op een originele manier te betrekken. Ze vroeg het publiek hun ogen te sluiten en zich haar verhaal in te beelden, begeleid door instrumentale geluiden die de golven op zee voorstelden, zoals de tot slaaf gemaakten die op de schepen hoorden. Dit zorgde voor een grotere emotionele impact. Later werd, met ondersteuning van beeldmateriaal uit een short film vanuit Cinedans, verteld hoe de tot slaaf gemaakten de rijst moesten pellen die de slavenhouders hadden meegenomen. Sommigen vlochten ongepelde rijst in hun haar en plantten die wanneer ze van de plantage vluchtten, zodat ze hun eigen levensbehoeften konden voorzien. In de geprojecteerde clips werden getoond hoe dit gedaan werd. De algehele presentatie van dit onderdeel zorgt ervoor dat de informatie doeltreffend blijft hangen bij het publiek en je het niet zal vergeten.

Emma Lesuis maakte een sterke indruk met haar navertelling over de reizen en het emigratieverhaal van haar grootvader. Ze werd begeleid door een prachtige vertolking van het nummer "Adjossi" van Max Nijman, uitgevoerd door Mushroom Mosis. Mushroom Mosis sloot de avond af met twee nummers en kondigde hun nieuwe album aan. Gezien de indrukwekkende stem van leadzanger Damani Leidsman, één van de hoogtepunten van de voorstelling, kijk ik zeer uit naar dit project.

Interactie zonder reactie

Goede intenties leiden echter niet altijd tot perfecte executie. Hoewel deze goedbedoelde avond veel potentieel heeft, is er ruimte voor verbetering in toekomstige edities. Een belangrijk knelpunt was de manier waarop interactie met het publiek werd aangepakt. De voorstelling begon met de vraag: "Hoe vieren jullie Keti Koti?" Dit leidde tot een ijzige stilte. Ook andere kennisvragen over Keti Koti kregen geen respons. Er werden luchtige grapjes gemaakt dat het publiek meer betrokken mocht zijn, maar dit hielp niet. Waarschijnlijk vieren velen in de zaal Keti Koti niet en kwamen ze juist om er meer over te leren, zo zat er een meisje naast mij met ditzelfde sentiment. Interactie is een waardevol instrument, maar moet aansluiten bij de kennis en ervaring van het publiek.

Halverwege de voorstelling was er een moment waarop het publiek hun handen moest opsteken om te antwoorden op een meerkeuzevraag: "Welke rijstsoort werd meegenomen uit Afrika?" Dit zorgde voor meer levendigheid in de zaal omdat men kon participeren zonder zich sociaal ongemakkelijk te voelen. Beginnen met zulke gesloten vragen is dus een effectieve manier om interactie te bevorderen. Als input van het publiek belangrijk is voor de voorstelling, is het essentieel een benadering uit te kiezen waarbij je in verschillende scenario’s ook die input zal krijgen. 

Een voorstelling met potentie

Hoewel de variatie in de acts de voorstelling interessant maakte, zorgde het ook voor een gefragmenteerde boodschap. Niet alle acts verduidelijkten hun verband met Keti Koti. Een meer samenhangende thematische storytelling zou gewaardeerd worden. De afro-futuristische dansact bijvoorbeeld, liet veel ruimte voor interpretatie en maakte de link met Keti Koti niet duidelijk. Overige acts benoemden specifieke personen of zoomden in op gebeurtenissen, maar een duidelijk achtergrondverhaal over de feestdag zelf werd niet gegeven. Na afloop vroeg ik het meisje naast me of het bij haar nu inmiddels wel duidelijk is geworden wat Keti Koti inhoudt. Alhoewel wel enkele losse feitjes waren bijgebleven, kon ze mij geen direct antwoord bieden op de vraag.

De avond slaagde meer als een algemene viering van zwarte kunst dan als een spotlicht op Keti Koti. Dit maakte de show meer toegankelijk voor mensen die al veel voorkennis beschikken over het onderwerp, dan nieuwelingen. Toch is Bellevue Invites: Keti Koti een prachtig initiatief dat met de juiste aanpassingen kan uitgroeien tot een waardevolle jaarlijkse traditie.

⭐⭐⭐

Gerelateerde artikelen

Recensie
Image Elegante Zwarte Jongens Op Film
Elegante Zwarte Jongens Op Film

Een recensie van Sir Isaac Juliens tentoonstelling "What Freedom Is to Me" in het Bonnefanten museum

Recensie
Image Augure: Een Duik in Culturele Complexiteit en Betovering
Augure: Een Duik in Culturele Complexiteit en Betovering

Augure: Congolese terugkeer naar complexiteit en betovering - Cannes winnaar Baloji's verhaal.

Recensie
Image Boni de Musical: Dit is wat we missen in de geschiedenisboeken!
Boni de Musical: Dit is wat we missen in de geschiedenisboeken!

Boni de Musical is een muzikaal festijn dat zich richt op educatie over verzetsstrijder Boni...

Recensie
Image Vier zwarte trots: Vijf tips voor deze Black Achievement Month
Vier zwarte trots: Vijf tips voor deze Black Achievement Month

Wij zetten een paar van onze aanbevelingen voor je op een rijtje voor deze Black Achievement Month.