Een interview met Raymi Sambo over queer representatie in de media.
Beeld: Michelle Piergoelam
In het huidige modeklimaat speelt diversiteit en duurzaamheid een steeds grotere rol, en modeontwerper Denzel Veerkamp is een “young up and coming disruptor” die deze beweging in hart en nieren naleeft. Veerkamp (27 jaar), afgestudeerd aan de Willem de Koning Academie in Rotterdam, heeft zijn eigen stijl ontwikkeld door bestaande materialen te hergebruiken en thema’s rond zijn bi culturele identiteit te vertalen naar bizar krachtig gendervrije ontwerpen met een hint van dystopisch sex appeal.
Zijn atelier in Buitenveldert voelt vreemd genoeg bekend aan. Ik heb zelf een korte studie bevlieging gehad op het AMFI in 2009, dus ik herken de sfeer en dat gevoel van een jong atelier met een ondergronds industrieel grunge gevoel. Maar dat is niet alles... Ik herken ook bepaalde silhouetten, patronen en vormen uit een vroege jeugdherinnering van een Keti Koti viering in Suriname ergens in de begin jaren 90. Ik ben onmiddellijk geboeid en heel nieuwsgierig.
Veerkamp's achtergrond als bicultureel individu - met wortels in zowel Nederland als Suriname - heeft hem lange tijd het gevoel gegeven dat hij tussen twee culturen zweefde zonder echt ergens bij te horen. Ik probeer erachter te komen waarom? Het antwoord is complex en een beetje onduidelijk. Maar ik die zelf zoveel soorten voorouders heeft begin me af te vragen waarom het toch nodig is om “mixed raced” mensen het gevoel te geven dat ze anders zijn. Is dat ook niet een vorm van racisme en discriminatie? Een onderwerp voor een ander gesprek... Maar nu, ziet Veerkamp zijn bi culturele identiteit als een superpower. "Het is mijn verhaal.” legt hij uit. Deze bi culturele achtergrond is een drijvende kracht achter zijn werk en ook een inspiratiebron.
In de Nederlandse modewereld ervaart Veerkamp echter een gebrek aan diversiteit. Hij merkt op dat de industrie vaak conservatief is, vooral als het gaat om de vertegenwoordiging van bruine en zwarte mensen. "Ik ben zwart en hetero, wat een combinatie is die je niet vaak ziet in het hoger mode segment of in de haute couture wereld. Dit maakte het soms lastiger om mezelf te herkennen in de modewereld in Nederland," zegt Veerkamp. Deze ervaring heeft hem juist aangemoedigd om zijn eigen stijl en verhaal te vormen en te delen, om zo een community te creëren waarin mensen die net buiten de “norm” in de mode industrie vallen, zich verbonden kunnen voelen.
Suriname heeft een bijzondere plek in Veerkamps hart en werk. Ondanks dat het 27 jaar duurde voordat hij het land voor het eerst bezocht, voelde hij zich meteen thuis. De cultuur, en dus een deel van zijn eigen cultuur en eigen mensen hebben hem diep geraakt en ook wakker gemaakt. De cultuur vormt op deze manier een voortdurende bron van inspiratie. In zijn aanstaande collectie onderzoek Veerkamp de emoties rondom zweven tussen de Nederlandse en Surinaams cultuur, een thema dat hij door zijn bezoek aan Suriname nog dieper verkent en bewuster mee om leert gaan. Veerkamp streeft ernaar om de rijke
en gelaagde schoonheden van de Surinaamse cultuur op een voetstuk te zetten en traditionele technieken relevant te houden voor een nieuwe generatie.
Duurzaamheid speelt ook een cruciale rol in Veerkamps werk. Hij gebruikt consequent bestaande materialen in zijn ontwerpen. Denk aan oude sneakers, afgedankte denim broeken, pufferjackets en parka’s die hopeloos en vergeten achter in een duister hoekje van jouw kast liggen. Zijn afstudeercollectie werd gemaakt in samenwerking met het Leger des Heils, een initiatief dat zijn toewijding aan hergebruik en duurzaamheid onderstreept. Veerkamp werkt consequent met overschotten van “fast fashion” merken, maar bekent ook dat het soms voelt als dweilen met de kraan open. Desondanks blijft hij gefocust om duurzaamheid een vast element te maken in zijn werk en zo bij te dragen aan een meer verantwoorde mode-industrie.
Maar in Suriname kwam hij er achter dat er culturele en spirituele gevoeligheden en vraagtekens zijn rondom het dragen en gebruiken van tweedehands kleding. "Surinamers dragen geen tweedehands kleding als het niet van een direct families lid is," legt hij uit. Daarom wast hij alle tweedehands kleding met Florida water. In de Surinaamscreoolse cultuur gelooft men in het spiritueel reinigen van jezelf doormiddel van “wassies” (wasjes), dit zijn kruidige en of bloemige geparfumeerde badjes die negatieve energieën om ons heen weg spoelt. Deze spirituele tradities zijn door de generaties heen, ook geadopteerd in andere Surinaamse culturen in verschillende vormen en variaties. Veerkamp verwijdert doormiddel van een Florida water badje mogelijke negatieve energie resten van de vorige eigenaar van een kleding stuk. Hij doet dit uit respect voor de Surinaamse en dus zijn eigen cultuur.
Hoewel Veerkamp zich identificeert als hetero cis-man, ziet hij het belang van Pride en het vieren van queer identiteiten in zijn werk. Zijn doel en hoop is dat iedereen volledig zichzelf kan zijn en zich bewust kan uiten doormiddel van hun kleding. Veerkamp erkent het belang van een vrouwelijke energie die aanwezig mag zijn in zijn ontwerpen. "Mijn werk is niet per se gender-gerelateerd, maar het onderzoekt wel de dynamiek tussen masculine en feminine energie," zegt hij. Mode is volgens Veerkamp een tool om politieke en sociale thema's uit te dragen en je identiteit en vrijheid te claimen. Zijn ontwerpen zijn genderneutraal, en hij geniet ervan om te experimenteren met hoe verschillende genders dezelfde look kunnen beïnvloeden.
Veerkamp hoopt dat zijn werk een impact zal hebben op zowel de mode-industrie als de wereld daarbuiten. Zijn utopie is een wereld waarin iedereen zijn of haar kracht kan omarmen, ongeacht hun achtergrond of identiteit. Hij gelooft dat mode kan bijdragen aan deze vrijheid en zelfexpressie. Echter, hij erkent ook de uitdagingen die hierbij komen kijken. "Ik voel de vrijheid om mijn kijk op culturele thema's te uiten, maar merk ook dat culturele instellingen mijn verhaal soms te veel willen vertroetelen omdat ik half zwart en half wit ben," deelt hij. Dit is een uitdaging die hij zo bewust mogelijk probeert te navigeren.
Hij hoopt dat zijn werk zo inspirerend is dat het een standaard wordt, en dat we niet meer hoeven te wachten op EU-regels of andere voorschriften. Een van de projecten waar hij recentelijk aan heeft meegewerkt, is de "Colonial Infrastructures" workshop. Deze workshops reeks heeft telkens een ander thema, en deze keer stond mode centraal. Hij werd uitgenodigd vanwege zijn unieke stijl en artistieke handschrift, welke geïnspireerd zijn door de gruwelijke historische gebeurtenissen omtrent “The Division of Africa”, eind negentiende eeuw. “The Division of Africa” verwijst naar de illegale landverdelingen in Afrika waar onder gewelddadige omstandigheden grenzen werden gemaakt door koloniale machten. Dit zorgde voor chaos! De V.S., 13 Europese landen en het Ottomaanse rijk trokken willekeurige lijnen op de landkaart zonder te kijken naar etnische, culturele of politieke grenzen. Dit heeft geleid tot blijvende conflicten en problemen die vandaag nog steeds voelbaar zijn in Afrika. Deze disbalans heeft geleid tot een opeenstapeling van conflicten die een blijvende impact hebben gehad op Afrika. Veerkamp vertaald deze onjuistheden naar zijn werk door afgedankte kleding met een liniaal te verdelen, om deze vervolgens weer opnieuw vorm te geven. Afgedankte kleding ook specifiek, om de uiterst koloniale aard van het modesysteem hiermee tegen te gaan.
In de workshop werkten deelnemers samen aan een voorbereid ontwerp, een meditatief proces waarbij oude kledingstukken werden hergebruikt en nieuw leven werd ingeblazen. De gedachte achter deze workshop is tweeledig: enerzijds de koppeling maken met het verband tussen mode en kolonialisme, en anderzijds het bewustmaken van historische en actuele onrechtvaardigheden, zoals de huidige situatie in Palestina. Deelnemers kwamen samen, werkten aan een gezamenlijk kledingstuk en voerden diepgaande gesprekken over de complexiteiten rondom kleding. Het indrukwekkende eindresultaat bestaat uit een jurk, hoofdstuk en handschoenen die nu geveild worden om geld in te zamelen voor het Palestine Children's Relief Fund (PCRF), een organisatie die hulp biedt aan Palestijnse kinderen.
Het idee om mode te gebruiken als een middel om fondsen te werven voor Palestina kwam uit de wens om iets met impact te doen in relatie tot de humanitaire crisis in Palestina doormiddel van de workshop.
Denzel Veerkamp's verhaal en visie bieden een inspirerend perspectief op de toekomst van mode. Zijn achtergrond, gecombineerd met zijn focus op diversiteit en duurzaamheid, maakt hem tot een bijzondere “up and coming player” in de Nederlandse modewereld. Hij toont aan hoe persoonlijke identiteit en culturele erfenissen kunnen dienen als keiharde bronnen van creativiteit en innovatie. Zijn werk nodigt je uit om de wereld van mode te zien als een platform voor verandering en inclusiviteit, waar iedereen de vrijheid heeft om zichzelf te uiten.
Het gesprek met Denzel Veerkamp was een eyeopener voor mij als multiculturele Surinaamse Antilliaanse Nederlander (ik weet dat het een mond vol is). Veerkamp laat zien hoe mode meer kan zijn dan alleen kleding; het kan een krachtig middel zijn voor verandering, bewustwording en duurzaamheid. Dus de volgende keer dat je een kledingstuk koopt, denk dan na over de impact die het heeft. Laten we streven naar een modewereld waar duurzaamheid de norm is en waar onze keuzes bijdragen aan een betere wereld.
Ga nu naar gofund.me/1e59a0dd om steun te betuigen aan de Palestijnse kinderen in Gaza. De persoon die het meest heeft gedoneerd zal tevens het kledingstuk ontvangen.
14 augustus 2024
Een interview met Raymi Sambo over queer representatie in de media.
6 december 2023
Een intiem gesprek over queer en black identiteit met podcastmaker Nanoah.
2 augustus 2023
Interview met Keith Miller en Terrance Daye over black queer representatie in animatiefilm Pritty.
We zien dat je lid wil worden. Nice!
Maar je zit in een social media app. Daarmee kunnen we je betaling niet goed verwerken.
Wat nu?
Klik rechtsboven op de 3 puntjes open pagina in externe browser en word lid!